loading...
سافت پارس
Aref بازدید : 118 پنجشنبه 15 آبان 1393 نظرات (0)

 

سال گذشته هنگامیکه مایکروسافت سیستم عامل جدید خود یعنی ویندوز 8 را معرفی نمود، با توجه به طراحی خاص این سیستم‌عامل برای کار با دستگاه‌های مجهز به صفحات لمسی همگان منتظر تغییرات و به روز شدن محصولات مختلف با این سیستم عامل به عنوان محبوب‌ترین سیستم عامل رایانه های شخصی در جهان، بودند. این انتظار زیاد به طول نیانجامید و با شروع سال جدید شرکت های سازنده محصولات خود که منطبق بر ویندوز 8 بودند را ارائه نمودند. شرکت Lenovo نیز به عنوان یکی از سازندگان مطرح رایانه های قابل حمل در جهان با معرفی مدل‌های مختلفی از جمله Thinkpad S230u وارد عرصه رقابت این محصولات گردیده است. ویژگی بارز این محصول دارا بودن صفحه‌نمایش لمسی با قابلیت چرخش 180 درجه ای است، که به نام Twist شناخته می‌شود که البته چیز جدیدی نیست و پیش از این در مدل Thinkpad X220 نیز نمونه مشابه آن را دیده بودیم.

 

 

برای اطلاعات بیشتر شما میتوانید به ادامه مطلب رجوع کنید ...

 

طراحی

برخلاف مدل‌های قبلی Thinkpad با صفحه نمایش چرخشی که ضخامت زیادی داشتند، این مدل را می‌توان محصولی باریک دانست که با داشتن وزن 1/56 کیلوگرم، توانایی قرارگیری در گروه اولترابوک‌ها را دارد (با این حال نباید این محصول را یک تبلت مجهز به صفحه‌کلید بدانید، زیرا حداقل از بابت وزن هیچگونه ارتباطی با تبلت‌های امروزی ندارد). بدنه خارجی به رنگ مشکی مات بوده و مانند مدل‌های قبلی، نقطه حرف i در لوگوی Thinkpad یک دیود نوری کوچک قرمز رنگ است که ظاهری جالب به این محصول می‌دهد. کناره های صفحه نمایش نیز دارای یک نوار کرومی است که شاید اگر همرنگ بدنه می‌بود، تصویر بهتری از کل محصول ایجاد می‌کرد. صفحه‌نمایش قابلیت چرخش 180 درجه‌ای در جهت عقربه های ساعت را دارد

نقد و بررسی Lenovo Thinkpad S230u همراه با عکس

 

و می توان با چرخاندن آن و قرار گرفتن روی صفحه‌کلید، به عنوان یک تبلت از این محصول استفاده کرد. از دیگر حالات قرار گرفتن صفحه حالت Tent است که همانطور که از نامش پیداست، شکلی شبیه چادرهای مسافرتی یا عدد هشت فارسی پیدا می‌کند و فرمی مناسب جهت ارائه مطلب برای یک گروه کوچک است

 

صفحه‌نمایش

صفحه‌نمایش 12/5 اینچی Thinkpad Twist از نوع لمسی خازنی بوده که با روکش Gorilla Glass محافظت می شود که از بابت لمسی دارای حساسیت مناسبی است، اما دارای دقت تصویر 768×1366پیکسل است که برای چنین محصولی شاید کمی پایین به نظر برسد، اما در کل بعید است با این دقت تصویر دچار مشکل شوید. تصویر نمایش داده شده شفاف و براق بوده و به لطف استفاده از پانل IPS با زاویه دید مناسبی نیز روبرو هستید. کنتراست و غلظت رنگ‌ها نیز در سطح مناسبی است و نور صفحه‌نمایش توسط سنسور تشخیص نور قابل کنترل خواهد بود (البته در نهایت احتمالاً مجبور خواهید شد به علت انعکاس بالای صفحه‌نمایش خودتان نور دستگاه را افزایش دهید!).

 

نقد و بررسی Lenovo Thinkpad S230u همراه با عکس

روح

Thinkpad یکی از ویژگی های لپ تاپ های Thinkpad صفحه کلید های راحت آنها است و Thinkpad Twist نیز از این قاعده مستثناء نیست. به این نوع صفحه‌کلید Island Style گفته می‌شود که شامل کلیدهای با طراحی خاص و فاصله مناسب بین آنها می‌شود. همچنین این کلیدها از انحنای خوبی برخوردار بوده که موجب می شود انگشتان به خوبی روی کلیدها قرار بگیرند و در کل تجربه لذت بخشی از تایپ کردن با Thinkpad Twist کسب خواهید کرد. شاید اندازه تاچ پد Thinkpad Twist به بزرگی بسیاری از لپ تاپ های دیگر نباشد اما اندازه مناسبی داشته و هنگامیکه انگشت خود را روی سطح محکم و حساس آن حرکت می‌دهید، احساس خوشایندی خواهید داشت. دکمه قرمز رنگ Trackpoint نیز همچنان با همان سبک و سیاق وجود دارد. البته شاید این کلید با وجود صفحه‌نمایش لمسی دیگر چندان مورد استفاده قرار نگیرد، اما همچنان می‌تواند کمک کند بدون اینکه دست خود را از حالت تایپ کردن خارج کنید نشانگر ماوس را جا به جا کنید.

ورودی و خروجی

پورت ها و رابط‌های دستگاه در دو سمت آن قرار دارند و از همین ابتدا بگوییم خبری از درایونوری نیست و در صورت نیاز باید یک مدل جانبی تهیه کنید. در سمت چپ آن اسلات سیم کارت، کارت‌خوان، پورت شبکه گیگابیتی، خروجی تصویر mini HDMI، پورت3.0 USB و محل اتصال هدست قرار گرفته است. در سمت راست دستگاه ورودی شارژر، خروجی تصویر mini DisplayPort و یک پورت USB 3.0 دیگر قرار گرفته است (دو پورت USB تا حدودی کم است!). بقیه کلیدها شامل کلید تنظیم صدا، روشن و خاموش، کلید Windows (برای ورود به منوی Start) و کلید چرخش صفحه روی صفحه‌نمایش قرار دارند تا در صورت قرارگیری در حالت تبلت همچنان بتوان به آنها دسترسی داشت. دوربین اینترنتی با دقت 720p و میکروفون نیز روی فریم دور صفحه‌نمایش قرار دارند. بلندگوهای استریو زیر صفحه‌نمایش قرار دارد و در زمان چرخاندن صفحه‌نمایش نمایان می‌شود

 

امکانات

Thinkpad Twist با سه مدل مختلف پردازنده Core i3، Core i5 و Core i7 ارائه می شود که نمونه مورد آزمایش ما از پردازنده Core i5-3317U با فرکانس 1/7 گیگاهرتز و چیپ‌ست HM77 استفاده می‌کند. Thinkpad Twist دارای هارددیسک پانصد گیگابایتی با سرعت چرخش 7200 دور در دقیقه و پورت SATA III و یک درایو SSD (با پورت mSATA) با ظرفیت 24 گیگابایت است. یک دریچه در کنار نوت‌بوک تعبیه شده که به شما کمک می‌کند در صورت نیاز بتوانید به سادگی به هارددیسک دسترسی داشته باشید یا آن را تعویض یا ارتقا دهید

 

نقد و بررسی Lenovo Thinkpad S230u همراه با عکس

 

همچنین هارددیسک دارای سنسور تشخیص حرکت است و می‌تواند با تشخیص حرکت، هارددیسک را خاموش کند تا به آن آسیبی نرسد. متاسفانه حافظه چهار گیگابایتی 1600 مگاهرتزی دستگاه روی مادربورد لحیم شده و امکان تعویض یا افزایش آن وجود ندارد. امکانات ارتباطی بی‌سیم دستگاه نیز شامل رابط بی‌سیم 802.11n و بلوتوث نسخه چهارم می‌شود. اتصال 3G (با نصب سیم‌کارت) را نیز به این مجموعه اضافه کنید که توسط ماژول Ericsson H5321 gw مدیریت شده و از استاندارد HSPA+ پشتیبانی می‌کند. یکی از امکانات ارائه شده Lenovo Solutions for Small Business است که در واقع همان ویژگی Small Business Advantages شرکت اینتل اما با اعمال سلیقه توسط Lenovo است. از آنجا که این نوت‌بوک برای مدیران طراحی شده، به خوبی نیازهای مرتبط با یک کسب کار کوچک همچون زمان‌بندی نگهداری خودکار اطلاعات عملیاتی، نرم افزاری های امنیتی، تنظیمات مربوط به ذخیره‌سازی انرژی و همچنین ایجاد فایل  پشتیبان را به خوبی انجام می‌دهد.

عملکرد

قبل از اجرای تست‌ها، باتری را شارژ کرده و در حالی که نوت‌بوک به شارژر متصل است و گزینه High Performance انتخاب شده است، تست‌ها را اجرا کردیم. جدول زیر نتایج تست این نوت‌بوک را نشان می‌دهد.

 

اطلاعات و عملکرد:

25245

Ice storm

3D Mark

2739

Cloud gate

3309

PC Mark 7

Write-MB/s

Read-MB/s

 

Crystal Disk Mark

116.7

116.3

Seq

42.37

31.47

512 K

0.725

0.354

4 K

0.732

0.648

4K QD 32

1113

Image editing

Custom PC

1464

Video Encoding

786

Multi Tasking

1121

Overall Score

11.57 fps

Open GL

Cine bench 11.5

2.37 fps

CPU

10061

Read -MB/S

Aida 64

10408

Write-MB/s

9790

Copy -MB/s

57.8

Latency-ns

17 m 03 s

Render Time

Fry bench

6.0 :: 32.0

Passess

44.26 M

Samples

432.44

Efficiency

 

 

باطری

باطری Thinkpad Twist از نوع هشت سلولی لیتیوم یون بوده و به ادعای شرکت Lenovo به مدت هفت ساعت می‌تواند توان مورد نیاز دستگاه را تامین کند. شاید این ادعای شرکت Lenovo اغراق‌آمیز باشد زیرا دستگاه در حالت بیکار در حالت ذخیره سازی انرژی نیز کمتر از شش ساعت روشن می‌ماند! هنگامیکه دستگاه در حالت حداکثر فشار کاری باشد باتری این دستگاه قادر است تا در حدود 3 ساعت 15 دقیقه دستگاه را روشن نگاه دارد. شاید بتوان گفت در جابه‌جایی‌های کوتاه مدت Thinkpad Twist شما را همراهی خواهد نمود اما در مجموع حتی اگر فشار زیادی نیز به دستگاه خود نیاورید، باز هم هر روز نیاز به شارژ کردن مجدد آن دارید.

 

نقد و بررسی Lenovo Thinkpad S230u همراه با عکس

 

نتیجه‌گیری

Thinkpad S230u ظاهری شبیه یک اولترابوک را دارا است که به لطف صفحه‌نمایش چرخشی خود توانایی تبدیل شدن به یک تبلت را نیز دارد و در حقیقت با خرید آن شما یک تبلت و لپ تاپ به طور همزمان دارید. طبق معمول این سری قطعات به کار رفته در سطح بالایی است و راحتی کار با صفحه‌کلید دستگاه عالی و کیفیت صفحه‌نمایش در حد مطلوبی است. نرم‌افزار‌های جانبی Lenovo نیز به خوبی محیط رابرای استفاده از این دستگاه در امور اداری فراهم می‌سازد. وزن دستگاه مطلوب است اما اگر به دید تبلت به آن نگاه کنید بی‌شک سنگین خواهد بود. با این حال عمر باتری متوسط از نقاط ضعف دستگاه است و در مجموع با توجه به قیمت آن و عملکردی که ارائه می دهد می تواند گزینه مطلوب برای دوست داران این مدل از دستگاه ها باشد.

 

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
درباره ما
Profile Pic
امیدواریم روزی با شما، جزء بهترین ها باشیم ...
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    آمار سایت
  • کل مطالب : 10
  • کل نظرات : 2
  • افراد آنلاین : 2
  • تعداد اعضا : 1
  • آی پی امروز : 28
  • آی پی دیروز : 25
  • بازدید امروز : 18
  • باردید دیروز : 0
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 18
  • بازدید ماه : 18
  • بازدید سال : 21
  • بازدید کلی : 9,514